reklama

Cesta k môjmu jedlu

Zmena v mojom stravovaní bola postupná. Zoznamovala som sa s novými možnosťami a zisťovala, čo mi vyhovuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Od malička som vyrastala na klasickej slovenskej kuchyni. Z detstva si najviac pamätám na prázdniny u babky, ktorá nám každý deň okrem obeda urobila aj niečo sladké. Palacinky, osúchy, buchty... Mojím najobľúbenejším jedlom bola struková polievka s kôprom. 

Počas prvého tehotenstva som mala najväčšiu chuť na mäso. Vtedy ma nezaujímalo, ako sa má zdravo stravovať v tehotenstve, riadila som sa iba svojimi chuťami. Narodil sa mi syn, má najradšej mäso :-)

Ako syn rástol a začal jesť s nami, u mňa sa začínala prebúdzať potreba zmeniť stravovanie. Intenzívne som sa tomu nevenovala, iba som vedela, že sa chcem stravovať inak. V tom čase som absolvovala regresnú terapiu u pani, ktorá sa zaoberala aj zdravým stravovaním. Dala mi niekoľko odporúčaní ako začať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako prvé som upratala špajzu a nakúpila nové potraviny. Prestala som používať rafinované potraviny (oleje, biely cukor). Začala som sa zoznamovať s celozrnnými obilninami a pridala som viac zeleniny do svojho jedálneho lístka. Priznám sa, moje prvé pokusy neboli veľmi chutné.

Najväčšou zmenou boli raňajky. Chlieb som nahradila kašou. Zo začiatku to boli krupicové kaše: špaldová, pohánková, kukuričná. Dostala som odporúčanie obmedziť mlieko, preto som kaše varila s vodou. Dochutila som si ich rôznymi sladkými dobrotami, najviac jablkom, škoricou a hrozienkami.

Od kamaráta som dostala tip na kašu congee. Kaša je vhodná hlavne v zimnom období a varí sa z rôznych obilnín. Ja som ju varila z ryže. Ostatné jedlá som v podstate varila rovnako, len som nahradila niektoré potraviny za zdravšie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodla som sa ísť na kurz varenia makrobiotiky. Ten sa však niekoľkokrát preložil na iný termín pre malý počet záujemcov. Mne sa narodila dcéra, takže na kurz som nešla.

O rok neskôr som sa začala venovať etikoterapii v etikoterapeutickej škole Advaita Vladimíra Červenáka. Na seminári sme mali zabezpečený vegetariánsky obed. Varil ho Ferko Haala. Obed bol taký chutný, že som si ešte pridala. Ferko varí makrobiotiku a v tom čase urobil aj kurz varenia, na ktorom som sa zúčastnila. Kurz bol veľmi obohacujúci. Dostala som na ňom odporúčanie na knihu Radost ze zdravých detí, ktorá sa stala základom môjho varenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tom čase som prešla úplne na makrobiotiku, dokonca som bola vegánkou. Jedla som iba rastlinnú stravu. Nejedla som mliečne výrobky ani maslo, vajíčka a mäso.

Po niekoľkých mesiacoch som cítila veľké obmedzenie. Keď som bola mimo domu a chcela som si kúpiť jedlo, hneď som si v hlave premietala, čo si vlastne môžem dať. Bol to veľký tlak, ktorý mi nevyhovoval.

Medzičasom sme sa presťahovali na dedinu, kde som získala zdroj domácich vajíčok, takže som ich opäť začala jesť. Postupne som si pridala v malom množstve aj mliečne potraviny.

Keďže v makrobiotike sa mliečne potraviny nepoužívajú, naštudovala som si z iných zdrojov, ako je vhodné kombinovať ich s ostatnými potravinami. Teraz cítim, že takéto stravovanie mi vyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K mäsu som sa už nevrátila. Odkedy sa stali celozrnné obilniny a strukoviny súčasťou môjho jedálnička, nemám chuť na mäso. Objavila som úplne iné chute zeleniny. Mám pocit, že akokoľvek pripravím mäso, vždy to v konečnej fáze chutí rovnako. To sa mi pri zelenine nestáva.

Občas sa mi stane, že mám veľkú chuť na mäso. Hlavne na opekačkách, vtedy však ide skôr o spomienky z detstva ako o to mäso. Nebránim sa, dám si kúsok bez výčitiek.

Stalo sa mi, že som bola na návšteve u mojej tety, ktorá mi s láskou pripravila jedlo s lososom. Takéto jedlo je dar, ten s láskou prijímam.

S vegetariánskym varením prichádzali aj nové možnosti kombinácií potravín, iné ako som bola zvyknutá. Postupom času som si uvedomila, že mi takéto varenie ide veľmi ľahko. Z toho, čo mám doma, vždy niečo vyčarím a ešte je to aj chutné :-)

Preto som sa rozhodla zdieľať svoje skúsenosti na kurze varenia Kráľovná vo svojej kuchyni. Pomôžem vám zorientovať sa vo veľkom množstve informácií o zdravom stravovaní. Naučím vás jednoduché princípy, pomocou ktorých dokážete uvariť plnohodnotné jedlo.

 Mrkvová fašírka

 

Mrkvová fašírka
Mrkvová fašírka (zdroj: Erika Pašinská)

8 porcií

20 min. príprava

40 min. tepelná úprava

Suroviny

  • 400g mrkva

  • 100g zeler (nemusí byť)

  • hraška na obaľovanie

  • cesnak

  • majoránka alebo oregano

  • olej za studena lisovaný

  • sójová omáčka

  • morská soľ

Očistenú mrkvu a zeler nastrúhame na jemno. Pridáme cesnak, majoránku, sójovú omáčku, soľ a olej. Zmes spojíme hraškou, aby sa dali tvarovať fašírky. Namiesto hrašky môžeme použiť uvarený a rozmixovaný cícer alebo cícerovú múku.

Fašírky môžeme vyprážať na panvici s olejom alebo piecť v rúre. Ak chceme vytvarované fašírky piecť v rúre, poukladáme ich na papier na pečenie a potrieme olejom. Pečieme cca 40 minút na 200 stupňov.

Najčastejšie dám na plech papier na pečenie a zmes rozotriem na celý plech. Upečenú fašírku potom nakrájam na štvorce alebo trojuholníky. 

Erika Pašinská

Erika Pašinská

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jedného dňa som prevzala zodpovednosť za svoj život. Viem, že všetko čo sa mi deje si vytváram sama. Svojimi dnešnými rozhodnutiami tvorím svoju budúcnosť.Rozhodnúť sa pre zmenu môžeme kedykoľvek a to ma motivuje k ďalším zmenám v mojom živote.Info o kurze Kráľovná vo svojej kuchyni www.erikapasinska.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu